Publiczna Szkoła Podstawowa w Tłuchowie

LEPSZY START - LEPSZE JUTRO

ZAKOŃCZENIE PROJEKTU

„Lepszy start – lepsze jutro” – w Szkołach Podstawowych Gminy Tłuchowo w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

Projekt był realizowany od 14.10.2013r. do 31.08.2014r. przez Szkołę Podstawową  im. Bohaterów Westerplatte w Tłuchowie.  

 Celami projektu było:

- wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów poprzez indywidualizację procesu kształcenia dzieci klas I – III w Gminie Tłuchowo,

- poprawa efektów kształcenia uczniów w zakresie umiejętności szkolnych,

- korygowanie wad postawy i powstrzymanie ich pogłębiania się u uczniów,

- zniwelowanie wad językowych i wdrażanie do poprawnej wymowy,

- rozwijanie zainteresowań uczniów szczególnie uzdolnionych,

- wzbogacenie bazy w pomoce dydaktyczne oraz sprzęt specjalistyczny, wspomagający proces indywidualizacji.

W projekcie uczestniczyło 74 uczniów z klas I-III. Dzieci uczestniczyły w następujących formach wsparcia:

1.      zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności polonistycznych,

2.      zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych,

3.      zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy,

4.      gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy,

5.      zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych matematycznie,

6.      zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych plastycznie,

7.      zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych literacko

Wszystkie cele zaplanowane na zajęciach zostały zrealizowane przez nauczycieli.

Uczniowie bardzo chętnie i systematycznie przychodzili na zajęcia, które prowadzone były w formie zabawowej. Wykonywali  różnorodne ćwiczenia doskonalące umiejętności matematyczne, polonistyczne, artystyczne. W efekcie tych zajęć dzieci z sukcesem przygotowały się do Międzynarodowego Konkursu Matematycznego KANGUR (jedna osoba otrzymała wyróżnienie) przygotowały własne przedstawienie dla swoich rówieśników, brali udział w konkursie recytatorskim wierszy Juliana Tuwima. Dzieci uczestniczące w zajęciach logopedycznych znacznie poprawiły swoją  wymowę. Zajęcia korekcyjne pomogły uczniom poznać przyczyny powstawania wad postawy  oraz nabyć umiejętności przyjmowania i utrzymania prawidłowej postawy ciała.

Zaletą udziału szkoły w projekcie było  zwiększenie oferty zindywidualizowanych zajęć ukierunkowanych na uczniów posiadających nie tylko braki edukacyjne, ale i szczególne uzdolnienia - u których,  oprócz postępów w uczeniu się po realizacji zajęć zwiększa się pewność siebie  i wiarę w uzyskiwaniu sukcesu edukacyjnego. Ponadto projekt przewidywał  możliwość wspomagania ucznia wielokierunkowego   i aktywizował w działaniu na rzecz swojego dziecka jego rodziców. W trakcie realizacji prowadzący zajęcia w dużo mniejszych grupach niż oddział klasowy,  mogli w sposób bardziej dokładny rozpoznawać i dostosować indywidualnie   tempo przyswajania wiedzy, dostosować formy  i metody prowadzenia zajęć. Przy indywidualnym podejściu uczniowie nie funkcjonują w odosobnieniu i współpracują z innymi uczniami oraz z nauczycielem.

W ramach projektu doposażono szkołę na kwotę 15861.00 zł  Zakupione pomoce i sprzęt specjalistyczny wykorzystywano na zajęciach realizowanych w ramach projektu, co uatrakcyjniło naukę i pozwoliło na innowacyjne prowadzenie zajęć oraz mobilizowało dzieci do większego wysiłku. Pomoce w dalszym cięgu bedą służyć dzieciom do uatrakcyjniania im zajęć szkolnych.