Publiczna Szkoła Podstawowa w Tłuchowie

XXIII Sympozjum w Ujeździe 2006

XXIII Sympozjum w Ujeździe 31 V – 3 VI 2006

„ Jeszcze się kiedyś Polsce przydamy” – te słowa wypowiedziane przez majora Henryka Sucharskiego stały się mottem spotkania delegacji 30 szkół przybyłych z całej Polski do Ujazdu. Gospodarzem XXIII Sympozjum Klubu Szkół Wessterplatte była Szkoła Podstawowa im. Obrońców Westerplatte i Publiczne Gimnazjum w Ujeździe. Naszą szkołę reprezentowała bardzo liczna delegacja uczniów klas szóstych: Natalia Rucińska, Anita Smolińska, Justyna Mulczyńska, Emilia Foks, Paulina Ziemlewicz, Mateusz Łukowski, Arkadiusz Tłusty oraz opiekunowie Krystyna Sobiecka i Ewa Łukowska. Zakwaterowani byliśmy w FWP w Spale – DW Żubr.

Program pierwszego dnia bogaty był w treści patriotyczne w sposób wyjątkowy podkreślane przez Kompanię Honorową 25 Brygady Saperów z Tomaszowa Mazowieckiego . Po mszy św. celebrowanej przez ks. biskupa Ireneusza Pękalskiego złożono kwiaty na grobie Stefana Duzika, w kwaterze ofiar  II Wojny Światowej oraz w miejscu pamięci na terenie szkoły. Uczestniczyliśmy w Apelu Poległych. W czasie uroczystości na dziedzińcu szkolnym po powitaniu nas przez dyrektora szkoły i wystąpieniu zaproszonych gości, przyjęto do Klubu nowych członków – 2 szkoły z Gdańska. Następnie ogłoszono wyniki i wręczono dyplomy oraz nagrody laureatom konkursów: literackiego i plastycznego. Uczennica naszej szkoły Paulina Winnicka z kl. Va zdobyła drugie miejsce w  Konkursie Literackim „Jeszcze się kiedyś Polsce przydamy” za pracę pt. „Wakacyjna lekcja historii”. Natomiast Joanna Krysztoforska  z kl. VI b zdobyła III miejsce w konkursie plastycznym „Tu mieszkam. Stąd jestem”. Po przerwie obejrzeliśmy część artystyczną i pojechaliśmy do jednostki wojskowej w Tomaszowie Mazowieckim. Wieczorem młodzież bawiła się na dyskotece w szkole.

W części turystycznej zwiedziliśmy: Rezerwat Niebieskie Źródła położony w dolinie Pilicy. Źródła te to dwa wywierzyska oddzielone od siebie wyspą. W każdym pulsuje po kilkanaście minigejzerów. Woda przybiera niebiesko-błękitno-zieloną barwę. W skansenie Rzeki Pilicy w XIX-wiecznym drewnianym młynie wodnym oglądaliśmy makiety młynów wodnych, kolekcję kamieni młyńskich. Osobny dział skansenu tworzą wydobyte z Pilicy pojazdy pancerne z czasów II wojny światowej i inne zabytki militarne. Na terenie Spalskiego Parku Krajobrazowego obejrzeliśmy Ośrodek Hodowli Żubrów im. Prezydenta RP Ignacego Mościckiego. W Inowłodziu, w jednym z najstarszych miast Polski, którego wzmianki pochodzą z 1145 r. zwiedzaliśmy romański kościół obronny p.w. św. Idziego z końca XI w., którego fundatorem był Władysław Herman. Jak głosi legenda ufundowanie kościoła było związane z narodzinami syna Władysława – Bolesława Krzywoustego. Z zewnątrz podziwialiśmy jaskinie tzw. Groty Nagórzyckie powstałe po eksploatacji piasku i piaskowca kwarcowego prowadzonej w XVII w. Z grotami związana jest legenda o zbóju Madeju, który jedną z jaskiń obrał sobie za swoją kryjówkę – nazwano ją Madejowym Łożem. Po południu młodzież zwiedzała Ośrodek Przygotowań Olimpijskich w Spale, a Kamila Skolimowska specjalnie dla nich przedłużyła swój trening.

W ostatnim dniu sympozjum byliśmy w muzeum – Domu Pamięci Walki i Męczeństwa Leśników i Drzewiarzy Polskich w Spale. Jest on hołdem oddanym leśnikom i drzewiarzom, członkom ich rodzin poległych z bronią w ręku w czasie II wojny światowej. W Konewce zwiedzaliśmy niemieckie stanowisko dowodzenia dla pociągów sztabowych – schron kolejowy o długości 380 m i schrony techniczne. Do schronu wjeżdżały pociągi (do 38 wagonów), wykorzystywano go też jako magazyny amunicji. Do dziś krążą opowieści o tajemniczych podziemnych schronach. Dotychczasowa penetracja wskazuje na możliwość istnienia podziemnych kondygnacji. W oświetlonym schronie oglądaliśmy ekspozycję militariów, wystawę związaną z historią II wojny światowej.