Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

MOTYWOWANIE DZIECI

MOTYWACJA TO TAKA SIŁA, BEZ KTÓREJ
CAŁA NASZA MĄDROŚĆ I TALENTY NIC NIE ZNACZĄ (R. Wolińska)


Chcąc zmotywować do podjęcia pracy, trzeba pamiętać o tym, że:

- zarówno pozytywne, jak i negatywne emocje potrafią zakłócić proces uczenia się, dlatego trzeba najpierw uporać się z problemami dnia codziennego, by móc skupić się na nauce. Warto zatem obgadać to, co nas gryzie albo wprowadza w euforię.

- każdy chce mieć poczucie sprawstwa, czyli wiedzieć, że coś od niego zależy, że potrafi sam coś osiągnąć, dlatego należy wdrażać od najmłodszych lat do samodzielności, która buduje poczucie wartości dziecka, a później dorosłego. Nie odrabiaj lekcji z dzieckiem, siedząc obok, ale bądź blisko i zajmij się codziennymi czynnościami. Niech dziecko prosi o pomoc, o sprawdzenie, pozwól mu się wykazać. W szkole przecież musi liczyć na siebie.

- schemat dnia, który dotyczy czasu na odpoczynek, sport, naukę, sprzątanie, spotkania z przyjaciółmi itp. wprowadza poczucie bezpieczeństwa, pozwala nauczyć się planowania pracy.

- długie wywody, mające na celu zachęcenie do nauki, przynoszą odwrotny skutek, bo nudzą i zniechęcają, szczególnie, gdy zaczynają się od słów: "Ile razy Ci mówiłem/am", "Ja chcę tylko, żebyś miał/miała lepiej ode mnie".

- nikt nie cieszy się z niepowodzeń, słabych ocen, gdyż sprawiają, że człowiek czuje się nikim. Jeśli w domu potwierdzisz to uczucie, zniechęcisz do dalszej pracy. Razem z dzieckiem zastanów się, dlaczego oceny są negatywne. Wspólne rozwiązanie problemu może pomóc Twojemu dziecku i Tobie!


OSOBOWOŚĆ KSZTAŁTUJE SIĘ NIE PRZEZ PIĘKNE SŁOWA,
LECZ PRACĄ I WŁASNYM WYSIŁKIEM (A.Einstein)



Łatwo się zniechęcić do pracy, gdy:

 - nie dostrzega się sukcesów, nawet tych małych, a roztrząsa się porażki, nawet te najmniejsze,

 - ktoś nam rozkazuje ( Siadaj do lekcji!, Posprzątaj!). Nawet jeśli "schowa" to za słowem PROSZĘ (Siadaj do lekcji, proszę!),

 - zamiast opisać problem, wyjaśnić swój punkt widzenia, zaproponować rozwiązanie ktoś: oskarża (Jesteś taka niechlujna!), poniża (Kolejna jedynka, kto zechce chłopaka tępaka?), ośmiesza (Ty to jesteś geniusz, córka napisać przez U), zniechęca (Dopiero tyle zrobiłaś? W tym tempie do jutra nie skończysz!), zawstydza (Wstydź się, Twoja młodsza siostra już to potrafi!), grozi (Jak tego nie zrobisz, możesz pomarzyć o prezencie pod choinkę!)

 - neguje się uczucia (Czego ty się boisz?; To nie jest trudne, pomyśl.)

 -uogólniamy, używając słów : znowu, ciągle nigdy (Znowu dostałeś tróję, stać cie na więcej; Ciągle są z Tobą problemy; Nigdy nie można na Tobie polegać.)

 - w domu źle się mówi o szkole i nauczycielach (Co oni tam znowu wymyślili?!; Ta to już niczego nie nauczy.; Ten to się uwziął!), bo Wasz stosunek do szkoły i do nauczyciela ma wpływ na stosunek do nauki Waszego dziecka.

            Praca ( w domu, w szkole czy zawodowa) powinna być dla każdego źródłem satysfakcji,budować poczucie wartości,a nie być przykrym obowiązkiem. Bowiem tylko ciężkiej pracy i systematyczności możemy odnieść w życiu sukces!

  • Odwiedziny: 602346
  • Do końca roku: 278 dni
  • Do wakacji: 87 dni

Wtorek, 2017-03-28

Imieniny: Anieli, Kasrota